Департамент освіти і науки Запорізької обласної
державної адміністрації
Комунальний заклад
«ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Запорізької обласної ради
Основні орієнтири
розвитку системи освіти Запорізької області
у 2015-2016 навчальному році
Методичні рекомендації
ЧАСТИНА
IV
Природничо-математична освіта
МЕТОДИЧНІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ МАТЕМАТИКИ
У 6 КЛАСІ ЗА ПІДРУЧНИКОМ «МАТЕМАТИКА. 6
КЛАС» (авт. Н. А. ТАРАСЕНКОВА,
І.
М. БОГАТИРЬОВА, О. П. БОЧКО, О. М. КОЛОМІЄЦЬ, 3. О. СЕРДЮК)
Т.
О. Кармазіна, Т. І. Муковська, С. С. Нефьодова,
Н. В. Педь, Н. Є. Сергевніна,
І. О. Склярова
Даний підручник відповідає чинній програмі і складений
відповідно до нового Державного стандарту. Навчальний матеріал складається з
п'яти розділів: «Подільність натуральних чисел», «Звичайні дроби та дії з
ними», «Відношення і пропорції», «Раціональні числа та дії з ними» і «Вирази і
рівняння», які в свою чергу поділено на параграфи. У кожному параграфі є:
основний теоретичний навчальний матеріал; додаткові відомості у рубриці
«Дізнайтеся більше»; запитання для повторення вивченого у рубриці «Пригадайте
головне»; система диференційованих задач у рубриці «Розв'яжіть задачі», яка
завершується окремими блоками завдань «Застосуйте на практиці» та «Задачі на
повторення». Кожен розділ розпочинається переліком передбачуваних пізнавальних
результатів у рубриці «У розділі дізнайтесь ...». Найважливіші формулювання,
які потрібно зрозуміти, запам'ятати, вміти застосовувати обведені рамкою
жовтого кольору, дослідження показують, що він сприяє творчій діяльності,
стимулює розумові процеси, в певній мірі покращує пам'ять. Курсивом виділено
терміни. Підручник також містить прикінцеві рубрики «Тестові завдання до
розділів», «Відповіді», «Предметний покажчик». На форзаці підручника розміщено
довідкову інформацію з курсу математики 6 класу. На жаль, відсутній параграф з
завданнями для узагальнюючого повторення.
Навчальний матеріал спрямований
на формування ключових та предметних компетентностей, мотивації навчання, але
завдання в недостатній мірі дозволяють використовувати інноваційні педагогічні
технології. Теоретичний матеріал викладено на достатньому науковому рівні, але
іноді без урахування вікових особливостей. Об'єм тексту параграфу іноді
завеликий, пояснення нелаконічні, використовується три і більше кольори для
привернення уваги учнів. Але при цьому немає чіткого виділення правил і
визначень. Заклики «Запам'ятайте» і «Зверніть увагу» не завжди обґрунтовані
(не завжди зрозуміло де правила, де визначення, де просто звернути увагу).
Доцільно введено історичний матеріал у рубриках «Дізнайся більше», але він
занадто об'ємний.
Підручник містить різнорівневі та різнотипні завдання у
кожному параграфі, але таке розмаїття має свої недоліки. Вчитель повинен
ретельно відбирати навчальні завдання для опрацювання заздалегідь та
сплановувати завдання для повторення наприкінці року.
Математична компетентність - це вміння застосовувати
отримані математичні знання в реальному житті, вміти розв'язувати практичні
задачі. А от практичних задач у підручнику бракує. Такі задачі є у рубриці
«Застосуйте на практиці», які складають близько 4% усіх задач підручника
і ще декілька в основному розділі.
В тематиці задач, які входять до підручника, особливо 6 класу, повинні переважати
сюжети, які відносяться до реальних життєвих ситуацій, охоплюють ситуації
шкільного життя та життя сім'ї, містять важливу інформацію про життя рідної
країни, розв'язання екологічних, проблем і взагалі розвивають вміння «бачити
математику» у навколишньому середовищі.
Для розвитку навчально-пізнавальної діяльності шестикласників
важливим є розв'язання задач логічного характеру. Саме у цьому віці формується
уміння висловлювати відповідні математичні міркування, обґрунтовувати певні
положення, переконливо аргументувати їх, виявляти варіативність мислення і
раціональність у виборі способу розв'язання. У підручнику Н. А. Тарасенкової
та ін. замало задач на кмітливість.
Після кожного з параграфів підручника запропоновані завдання
для повторення. Але система і доречність саме цих завдань залишаються
незрозумілими. На нашу думку, завдання на повторення повинні актуалізувати
знання учнів з певної теми і готувати його до засвоєння нових знань.
У 6 класі діти вже вивчають предмет «Інформатика». Але
підручник не пропонує, на жаль, розв'язати окремі завдання за допомогою
комп'ютера. Проте, на наш погляд, було б доречним в окремих темах («Масштаб»,
«Відсоткові розрахунки», «Стовпчасті та
кругові діаграми», «Координатна пряма» та ін.) запропонувати учням використати
калькулятор, текстовий або графічний редактор та глобальну мережу Internet
для обчислень, пошуку інформації, побудови діаграм та ін. Це сприятиме
формуванню інформаційної компетентності учуів та дозволить оптимізувати
навчальний процес.
У підручнику наявні некоректні визначення, формулювання,
у параграфі розв'язані недоречні приклади, помилки у формулюванні вправ.
Враховуючи вищезазначене, треба відзначити, що автори
створили підручник, який відповідає цілям навчання, програмним вимогам, який є
науковим за принципами і методикою викладу навчального матеріалу, але також
має і недоліки, які може скоригувати вчитель.
Більш
детальну інформацію по окремих темах підручника «Математика. 6 клас» (авт. Н.
А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. П. Бочко, О. М. Коломієць, 3. О. Сердюк)
можна знайти на блозі МатематикаZP за адресою: http://matematikazp.blogspot.соm у
повній версії статті «Методичні рекомендації щодо викладання математики у 6
класі за підручником „Математика. 6 клас" (авт. Н. А. Тарасенкова, І. М.
Богатирьова, О. П. Бочко, О. М. Коломієць, 3. О. Сердюк)».
Комментариев нет:
Отправить комментарий