Мої публікації

Департамент освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації
Комунальний заклад
«ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Запорізької обласної ради
Основні орієнтири
розвитку системи освіти Запорізької області
у 2015-2016 навчальному році
Методичні рекомендації
 ЧАСТИНА IV
Природничо-математична освіта
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ  МАТЕМАТИКИ У 6 КЛАСІ ЗА ПІДРУЧНИКОМ  «МАТЕМАТИКА. 6 КЛАС» (авт. Н. А. ТАРАСЕНКОВА,
І. М. БОГАТИРЬОВА, О. П. БОЧКО, О. М. КОЛОМІЄЦЬ, 3. О. СЕРДЮК)
Т. О. Кармазіна, Т. І. Муковська, С. С. Нефьодова,
 Н. В. Педь, Н. Є. Сергевніна, І. О. Склярова
Даний підручник відповідає чинній програмі і складений від­повідно до нового Державного стандарту. Навчальний матеріал складається з п'яти розділів: «Подільність натуральних чисел», «Звичайні дроби та дії з ними», «Відношення і пропорції», «Раціо­нальні числа та дії з ними» і «Вирази і рівняння», які в свою чергу поділено на параграфи. У кожному параграфі є: основний теорети­чний навчальний матеріал; додаткові відомості у рубриці «Дізнай­теся більше»; запитання для повторення вивченого у рубриці «При­гадайте головне»; система диференційованих задач у рубриці «Розв'яжіть задачі», яка завершується окремими блоками завдань «Застосуйте на практиці» та «Задачі на повторення». Кожен розділ розпочинається переліком передбачуваних пізнавальних результа­тів у рубриці «У розділі дізнайтесь ...». Найважливіші формулюван­ня, які потрібно зрозуміти, запам'ятати, вміти застосовувати обве­дені рамкою жовтого кольору, дослідження показують, що він сприяє творчій діяльності, стимулює розумові процеси, в певній мірі покращує пам'ять. Курсивом виділено терміни. Підручник та­кож містить прикінцеві рубрики «Тестові завдання до розділів», «Відповіді», «Предметний покажчик». На форзаці підручника роз­міщено довідкову інформацію з курсу математики 6 класу. На жаль, відсутній параграф з завданнями для узагальнюючого повторення.
Навчальний матеріал спрямований на формування ключових та предметних компетентностей, мотивації навчання, але завдання в недостатній мірі дозволяють використовувати інноваційні педа­гогічні технології. Теоретичний матеріал викладено на достатньо­му науковому рівні, але іноді без урахування вікових особливостей. Об'єм тексту параграфу іноді завеликий, пояснення нелаконічні, використовується три і більше кольори для привернення уваги учнів. Але при цьому немає чіткого виділення правил і визначень. За­клики «Запам'ятайте» і «Зверніть увагу» не завжди обґрунтовані (не завжди зрозуміло де правила, де визначення, де просто звернути увагу). Доцільно введено історичний матеріал у рубриках «Дізнайся більше», але він занадто об'ємний.
Підручник містить різнорівневі та різнотипні завдання у кожному параграфі, але таке розмаїття має свої недоліки. Вчи­тель повинен ретельно відбирати навчальні завдання для опрацю­вання заздалегідь та сплановувати завдання для повторення на­прикінці року.
Математична компетентність - це вміння застосовувати отримані математичні знання в реальному житті, вміти розв'язу­вати практичні задачі. А от практичних задач у підручнику бракує. Такі задачі є у рубриці «Застосуйте на практиці», які складають близько 4% усіх задач підручника і ще декілька в основному розді­лі. В тематиці задач, які входять до підручника, особливо 6 класу, повинні переважати сюжети, які відносяться до реальних життєвих ситуацій, охоплюють ситуації шкільного життя та життя сім'ї, міс­тять важливу інформацію про життя рідної країни, розв'язання екологічних, проблем і взагалі розвивають вміння «бачити матема­тику» у навколишньому середовищі.
Для розвитку навчально-пізнавальної діяльності шестиклас­ників важливим є розв'язання задач логічного характеру. Саме у цьому віці формується уміння висловлювати відповідні матема­тичні міркування, обґрунтовувати певні положення, переконливо аргументувати їх, виявляти варіативність мислення і раціональ­ність у виборі способу розв'язання. У підручнику Н. А. Тарасенкової та ін. замало задач на кмітливість.
Після кожного з параграфів підручника запропоновані за­вдання для повторення. Але система і доречність саме цих завдань залишаються незрозумілими. На нашу думку, завдання на повто­рення повинні актуалізувати знання учнів з певної теми і готувати його до засвоєння нових знань.
У 6 класі діти вже вивчають предмет «Інформатика». Але під­ручник не пропонує, на жаль, розв'язати окремі завдання за допо­могою комп'ютера. Проте, на наш погляд, було б доречним в окремих темах («Масштаб», «Відсоткові розрахунки», «Стовпчасті  та кругові діаграми», «Координатна пряма» та ін.) запропонувати учням використати калькулятор, текстовий або графічний редак­тор та глобальну мережу Internet для обчислень, пошуку інформа­ції, побудови діаграм та ін. Це сприятиме формуванню інформа­ційної компетентності учуів та дозволить оптимізувати навчаль­ний процес.
У підручнику наявні некоректні визначення, формулювання, у параграфі розв'язані недоречні приклади, помилки у формулю­ванні вправ.
Враховуючи вищезазначене, треба відзначити, що автори створили підручник, який відповідає цілям навчання, програмним вимогам, який є науковим за принципами і методикою викладу на­вчального матеріалу, але також має і недоліки, які може скоригувати вчитель.

Більш детальну інформацію по окремих темах підручника «Математика. 6 клас» (авт. Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. П. Бочко, О. М. Коломієць, 3. О. Сердюк) можна знайти на блозі МатематикаZP за адресою: http://matematikazp.blogspot.соm у пов­ній версії статті «Методичні рекомендації щодо викладання мате­матики у 6 класі за підручником „Математика. 6 клас" (авт. Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. П. Бочко, О. М. Коломієць, 3. О. Сердюк)».

Комментариев нет:

Отправить комментарий